جستجو
موضوعات
آموزش نحوه نوشتن رزومه Curriculum Vitae (انگلیسی با ترجمه فارسی)
سئوال را با این جمله آغاز می کنیم که : رزمه چیست و چه کاربردی دارد ؟
رزومه در اصل یک کلمه فرانسوی هست (résumé) و در فارسی هم به همین اسم یا سی.وی (که مخفف واژه انگلیسی Curriculum Vitae هست) شناخته می شود.
رزومه یک مدرک چند صفحه ای می باشد که خلاصه ای از سوابق کاری و تحصیلات و مشخصات فرد در آن نوشته شده و معمولا برای استخدام و گزینش (خصوصا در مواردی که مصاحبه ای وجود دارد) کاربرد دارد. یعنی فرد این چند صفحه سوابق خودش رو به جایی که تمایل دارد استخدام شود یا مثلا ادامه تحصیل بدهد ، ارائه می دهد.
خیلی ساده اینکه: وقتی شما داوطلب یک موقعیت شغلی یا تحصیلی هستید، باید رزومه خود رو برای بررسی توسط داور یا مسئول گزینش محل موردنظر تحویل دهید تا آنها با مطالعه رزومه نسبت به جذب شما تصمیم بگیرند.
اگر چه خیلی مهم هست که شما رزومه را برای کجا و چه منظوری نگارش می کنید و طبیعتاً تفاوتهایی در نحوه نگارش رزومه های مختلف برای ارسال به مکانهای متفاوت و درخواست کردن موقعیتهای گوناگون وجود دارد ، اما مطالبی که در اینجا بیان می شود تقریبا عمومی هست و در تمامی انواع رزومه ها قابل استفاده می باشد . به طور كلي اصول و سرفصل بندي عمومي رزومه ها به شرح زيرمي باشد.
1- اطلاعات شخصي(Personal Details)
اغلب رزومه ها با اين بخش آغاز مي شوند . آن چه مي بايست در اين بخش ذكر شود شامل نام ، تاريخ تولد ، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الكترونيك است.
نام
نام خانوادگی
تاریخ تولد
وضعیت تاهل(همیشه اجباری نیست)
آدرس دقیق
شماره تلفن
آدرس پست الكترونيك
CONTACT INFORMATION
Name
Address
Telephone
Cell Phone
PERSONAL INFORMATION
Date of Birth
Place of Birth
Citizenship
Visa Status
Sex
Optional Personal Information:
Marital Status
Spouse's Name
Children
سایت آموزشی مجازی آنلاین www.majazionline.ir
2- تحصيلات و توانايي هاي علمي(Education and Qualifications)
اين بخش شامل تمام سوابق تحصيلي و علمي شما ، از ديپلم دبيرستان و نام دبيرستان گرفته تا آخرين مدرك تحصيلي ، رشته ها و گرايش ها و زمان بندي هر دوره ي (سال ورود و فراغت) تحصيلي خواهد بود. در صورت امکان معدل هر مقطع را نیز قید نمایید . به ياد داشته باشيد كه حتماً ذكر كنيد در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره اي هستيد . ساير دوره هاي علمي - كابردي كه در كنار تحصيل آكادميك گذرانده ايد یا کارگاههای آموزشی که شرکت نموده اید ، را هم حتماً بنويسيد.
نکته: در مورد رشته های دانشگاهی، غالبا عنوان پایان نامه های تحصیلی را می توان در همین بخش ذکر کرد و یا در صورت تمایل می توان در یک سرفصل جدگانه ارائه داد .
EMPLOYMENT HISTORY
List in chronological order, include position details and dates
Work History
Academic Positions
Research and Training
EDUCATION
Include dates, majors, and details of degrees, training and certification
High School
University
Graduate School
Post-Doctoral Training
3- توانمنديها و مهارتها
شامل توانایی های خاص گروهی یا اجتماعی، توانایی های کامپیوتری و نرم افزاری مرتبط و زبان هایی خارجی که شما با آن آشنا هستید و میزان سطح توانایی خود در هر یک از این موارد .
PROFESSIONAL QUALIFICATIONS
Certifications and Accreditations
Computer Skills
AWARDS
PUBLICATIONS
BOOKS
4- سوابق شغلي (Skills and Work Experiences)
در اين بخش بايد كل سوابق شغلي شما ، اعم از تمام وقت يا پاره وقت ، با ذكر نام و تلفن يا آدرس محل كار ، به اضافه تاريخ و دوره اشتغال فهرست شود.
· عنوان فعالیت
· سمت
· نوع فعالیت (قراردادی، پیمانی، رسمی ...)
· محل کار (و یک توضیح بسیار خلاصه در صورت نیاز)
· دوره زمانی کار
·
هنگام فهرست کردن تجارب کاری، همیشه آخرین شغلی که در آن مشغول بوده ایم را اول می نویسیم و به همین ترتیب به گذشته بر می گردیم . این در مورد فهرست کردن سوابق تحصیلی نیز صدق می کند .
PROFESSIONAL MEMBERSHIPS
INTERESTS
سایت آموزشی مجازی آنلاین www.majazionline.ir
در زیر نکاتی ارائه می شود که به خلق رزومه ای مؤثر کمک می کند.اگر تاکنون نتوانسته اید رزومه مناسبی بنویسید و اگر می خواهید بدانید افراد موفق چگونه رزومه می نویسند ، مطالب زیر را بخوانید .
1 - پاکیزه و تمیز و خالی از اشتباه بنویسید :
متن خود را با دقت بخوانید و آن را از لحاظ گرامر و تایپ بررسی کنید . در صورت امکان از شخص دیگری بخواهید که رزومه شما را از نظر املائی و مفهومی بررسی نماید. کوچکترین اشتباه ممکن است موجب بی ارزش شدن رزومه شود.
2 - هدف و منظور خود را به طور مشخص شرح دهید :
به طور کلی، مشخص بودن هدف و منظور ، کمک شایانی به مهم جلوه دادن صحبتهای شما در رزومه می کند . هدف شما به طور خلاصه تواناییهایتان را بیان می کند و به قدرت و نیرویتان در کار اهمیت می بخشد.
3 - نقاط قوت خود را برای کارفرمایان معین نمایید :
روی هنر و توانایی های خود بیشتر تاکیید نمایید زیرا به این ترتیب کارفرما را درپاسخگویی به این سؤال که : “ این کارجو چه کارهایی می تواند برای پیشبرد اهداف مد نظر انجام دهد ؟ ” کمک می نمایید.
4 - اطلاعات مهم تر را مشخص نمایید :
به طور متوسط هر کارفرما به مدت 30 ثانیه روی هر رزومه وقت می گذارد. کارفرمایان غالبا بیشتر به تجربه های موفق کاری شما در گذشته اهمیت می دهند تا تحصیلات متنوع و اطلاعات گوناگون ، به همین دلیل مهمترین تجربیات خود را در ابتدای رزومه قرار دهید مانند قابلیتها، توانائیها و تجربیات و حتی تحصیلات که همگی به نوعی با هم در ارتباطند.
5 - به تواناییهای خود اهمیت بدهید :
رزومه خود را بر طبق قابلیتها و تواناییها درجه بندی کنید و استعدادهای خود را به طور خلاصه و مفید و با رعایت حق تقدم بیان کنید. به تواناییها و استعدادهای شخصی خود اهمیت دهید و خود را در بهترین وضعیت توصیف کنید . این گونه وانمود کنید که تواناییها ، واقعیتی در شما هستند.
6 - از کلمات کلیدی بهره ببرید :
سعی کنید از کلمات کلیدی مشخصی برای بیان تواناییها و تجربیاتتان استفاده کنید، مانند مدیریت حسابداری، عرضه محصولات ، ویژوال بیسیک، اکسل، پردازش داده ها، طراحی گرافیک و روشهای تبلیغات حرفه ای.
7 - از کلمات اختصاری مربوط به حرفه استفاده نمایید :
از کلمات اختصاری و اصطلاحات خاص حرفه تان استفاده کنید تا نشان دهید آشنایی مناسب و کافی با حرفه تان دارید . اما دقت کنید رزومه شما مملو از این گونه کلمات نباشد که خواندن آن سخت و غیر قابل فهم گردد. همچنین بهتر است جلوی اینگونه واژه ها کلمات اقتباس شده را نیز به طور کامل در پرانتز بیان کنید . مثل : I.T در Information Technolog
8 - از کلمات تایید برانگیز بهره ببرید :
خود را فعال و پر جنب و جوش، با کمال، با هوش و به عنوان کسی که در هر کمک و همکاری سهمی دارد توصیف کنید. این گونه به نظر کارفرما ازهر جهت مفید جلوه گر می شوید.
9 - از آوردن ضمیر مثل ”من” پرهیز کنید :
هر گز از صمائر شخصی و انعکاسی مثل “من“ در رزومه خود استفاده نکنید و سعی کنید جملات خودرا کوتاه کنید.
10 - کلمات کلیدی را در متن مشخص جلوه دهید.
به جای پررنگ کردن و یا کج نوشتن کلمات جهت اهمیت دادن به آنها در بررسی اجمالی اندازه قلمها را افزایش دهید و یا از گیومه و یا علامت * برای اهمیت دادن به نکات کلیدی در رزومه بهره ببرید.
11 - اطلاعات را خلاصه کنید :
وقتی که رزومه شما از چهار یا چنج صفحه بیشتر می شود، محدودیتهایی برای مطالعه آن از نظر صرف زمان ایجاد می شود. بنابراین همواره توصیه می شود که رزومه خود را در حداکثر در پنج صفحه تهیه کنید.
12 - لیستی از تجربیات اخیر را مهیا کنید :
تجربیات 10 یا 15 سال کاری پیش را به طور خلاصه ذکر نمایید.
13 - به تجربیات خود کمیت بدهید :
اعداد ابزارهای قویی هستند، به جای اینکه بگویید: “ تواناییهای من باعث افزایش میزان فروش در محل کار قبلی بود “ بهتر است که از اعداد نیز استفاده کنید و مثلاً بگویید: “ افزایش فروش 150% در 6 ماه “ از جمله تجربیات من در محل قبلی بوده است.
14 - زیاده گویی نکنید :
از گزاف گفتن و استفاده از لغات حساس و دقیق پرهیز کنید . به زبانی دیگر برای تحت تاثیر قرار دادن کارفرما لازم نیست کلمات ژرف و عمیق بکار گیرید . از کلماتی استفاده کنید که برای همه قابل فهم باشد.
15 - در مورد حقوق خود در رزومه مطلبی را بیان نکنید.
هرگز نوع و میزان حقوق مورد نظر خود را در رزومه تان مشخص نکنید.
16 - از مطرح نمودن برخی مسائل شخصی پرهیز کنید :
هرگز در مورد اطلاعات شخصی و خصوصی مثل عقیده و مذهب ، احزاب سیاسی مورد علاقه ، روزنامه ها و مجلات مورد علاقه ، مال ثروت خود موردی را ذکر نکنید یا حتی نظرات شخصی خود را نیز مطرح نکنید . همچنین از شوخی و مزاح و بکاربردن کلمات مبتذل پرهیز کنید.
17 - صادق باشید :
دروغ گفتن و گزاف گویی و مبالغه در مورد توانایی ها، همیشه خطری جد ی است که به خود شما باز می گردد.
1۸ - رزومه را خودتان بنویسید :
رزومه ای درست کنید که منعکس کننده فکر ، توانایی و قابلیت های شما باشد . سعی کنید رزومه را با فکر و دست خودتان بنویسید . اگر اولین رزومه تان را شخصا بنویسید بسیار مهم است و به زودی حرفه ای هم خواهید شد.
۱۹ - ویژگی های شخصی وابسته به شغل خود را اعلام کنید:
اگر تصمیم دارید که خصیصه های شخصی خود را در رزومه قرار دهید مانند “مسئولیت پذیری” یا “قابلیت اطمینان” ،“برنامه ریزی دقیق در کار“ و … فقط سعی کنید تمامی آنها وابسته به نوع شغل مورد نظر باشند.
2۰ - سازگاری خود را با محیط کاری نشان دهید :
به منظور کم اهمیت جلوه دادن مدت زمان بیکاری و فواصل بین کار ، بهتر است قابلیت ها و تواناییهای کاری خود را عنوان کنید و از ذکر تاریخ وار تجربیات خود بپرهیزید.
۲۱ - رزومه ای متعادل بسازید :
رزومه ای مؤثر است که متعادل باشد، پاکیزه باشد، سازگار و جذاب و خوشایند باشد، تقسیم بندی شده باشد و عنوانهای هر بخش هوشمندانه انتخاب شده باشند.
2۲ - عنوان ها را کلی انتخاب کنید :
عنوانهای هر قسمت از رزومه را کلی و مناسب برگزینید مثلا: تجربیات ، سوابق کاری، تواناییها، خلاصه تحصیلات، هنر و فضیلت، تعلیم و تربیت، پیوستگی های حرفه ای ،امتیازات تحصیلی و حرفه ای، کتابها و مقالات اختصاصی، گواهی های دانشگاهی و …
2۳ - مثبت بنویسید :
تمام نکات منفی و یا بیان غیر مثبت را از رزومه خود حذف کنید و به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر تواناییها و نکات مثبت در مورد خود را عرضه کنید، موفق تر خواهید بود.
سایت آموزشی مجازی آنلاین www.majazionline.ir
برچسب ها : آموزش نحوه نوشتن رزومه Curriculum Vitae (انگلیسی با ترجمه فارسی) , |
1806 | جمعه 15 اسفند 1393 | majazionline | نظرات (0) | موضوع(آموزش کاربردی زبان انگلیسی) |
در صورت بروز هرگونه مشکل در سایت یا دانلود فقط به شماره 09304293050 در تلگرام پیام دهید IDTelegram: @majazionline1